tiistai 9. syyskuuta 2014

Eine kleine Vorstellung

Heipodei! 

Mun blogi on linkitetty tän vaihdon ajaks Helsingin yliopiston sivuille, joten tuun kertomaan tän seuraavan vuoden aikana normien kuulumisten lisäksi kursseista, kokeista ja opiskelusta yleensä, ja muutenki opiskelijaelämästä täällä Saksassa. Siks aattelin kirjottaa pienen esittelyn mahdollisille uusille (ja miksei vanhoilleki) lukijoille. 

Tosiaan. Ruudun takana kirjottelee alunperin satakuntalaisesta pikkukaupungista lähtösin oleva tyttö nainen, joka opiskelee Helsingissä saksaa. Pari vuotta sitten, lukion jälkeen, tulin Saksaan au pairiksi kun en päässyt mihinkään opiskelemaan. Päädyin Etelä-Saksaan, pieneen kylään suomalais-saksalaiseen perheeseen. Sen perheen äiti oli siis suomalainen ja olin perheessä tietysti lastenkaitsemisen lisäksi sen takia, että lapset oppis suomea. Lapset oli sillon 3- ja 1- vuotiaita, ja lähinnä hoidin sitä nuorempaa.


Tän näkönen au pair niillä lapsiparoilla oli. 


Auppariaikana (melkein heti mun tulon jälkeen) tapasin myös yhden miehen. Tarkemmin sanottuna sen ihanimman kaikista maailman miehistä. Sen nimi on T ja se esiintyy mun jutuissa aika useesti, varsinki nyt ku ollaan taas samassa maassa.. 


Siinä perheessä viihdyin kymmenen kuukautta, ja sit oli aika miettiä tulevaisuutta, et mitä sitä oikeen haluais tehdä. Hetken pohtimisen jälkeen keksin haluavani lukea saksaa Helsingin yliopistossa, joten hain sinne. Joulun jälkeen aloin miettiä vaihtoonlähtöä, ja kohde oli jo suht selvä: Würzburgiin sitä piti lähteä, kun kerran mahdollisuus oli! 

Würzburgissa mä tykkään ehkä eniten linnasta ja käppelestä, ne on vaan niin kauniita ettei niistä saa tarpeekseen.. Tuolta mun asuntolasta olis voinu saada huoneen mistä näkyy toi linna, mut mä en saanu ku niitä ei ollu vapaana (ihme...). Muutenki koko kaupunki on todella upee ja hieno, ja on oikeestaan ihan sama mihin suuntaan lähtee keskustasta, ni jossain kohtaa tulee kyllä joku kirkko vastaan, ja yleensä ne kirkot on suht hienoja. Mulle jäi auppariajan jälkeen tunne, et en oo saanu tarpeekseni tästä kaupungista, ja sen takia halusin tänne vaihtoonkin. Toki T:lläki oli osuutensa asiaan, se ku asuu 20 km päässä Würzburgista, mut se ei ollu ainoo syy. 


Taustalla the Linna. Ja Main.
Siitä mä oon myös tosi ilonen, että Würzburg on joen varrella. Suomessaki mun kotikaupungin läpi virtaa joki, ja vaikka en oo sitä ennen niin huomannu, ni kyllä mä kaipaan vettä lähelläni.. On ihanan rauhottavaa kävellä pitkän päivän jälkeen joenvartta pitkin ja katella linnaa ja ihmisiä... Lisäks kesällä on pakko aina käydä hakemassa  jätskit Fontanasta (siel on mun empiiristen tutkimusten mukaan kaupungin paras jätski) ja mennä sillalle kattelee linnaa ja jokea. Ihan niinku tos kuvassaki, paitsi et ollaan joen varrella eikä sillalla :) 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti